ZAMAN KESULTANAN MELAYU MELAKA
•Menurut
"Suma Oriental", Parameswara ialah seorang raja Palembang yang menggantikan ayahandanya, Raja Sam Agi. Beliau diserang oleh Raja Jawa, Batara Tamavill, sewaktu beliau menggelarkan dirinya sebagai Mjeura
"orang yang berani"
•Dengan seribu pengikutnya, beliau menuju ke pantai barat Semenanjung Melayu untuk mencari tempat perlindungan yang
baru.
•Menurut Sejarah Melayu
"Malay Annals" yang
dikarang oleh Tun Sri Lanang pada tahun 1565, Parameswara melarikan diri ke Muar
tetapi diganggu oleh biawak yang
tidak terkira banyaknya.
•Penetapan di tempat yang
kedua di Kota
Burok juga gagal kerana kubu pertahanan yang
mereka cuba mendirikan runtuh dengan serta merta.
•Kemudian Parameswara berpindah ke Sening Ujong. Setelah berada di sana, beliau melantik seorang menteri untuk mewakili dirinya dan kemudiannya beliau tiba di Sungai Bertam, iaitu suatu kawasan persisiran pantai. Ketika itu, orang-orang
Seletar mendiami di situ dan mereka meminta Parameswara menjadi raja
•Semasa berburu di muara
Sungai Bertam, Parameswara ternampak seekor pelanduk menendang salah seekor daripada anjing-anjing burunya. Parameswara tertarik dengan kegagahan pelanduk itu lalu beliau memutuskan membina sebuah penempatan di kawasan tersebut. Selepas menanyakan nama pokok (Pokok
Melaka) yang diteduhnya, Parameswara menamakan tempat itu "Melaka".
TEMPOH KESULTANAN MELAYU MELAKA
•Sultan
Iskandar
Shah 1400 – 1424
•Sultan
Muhammad Shah 1424 – 1444
•Sultan
Abu Syahid 1444 – 1445
•Sultan
Muzaffar
Shah 1445 – 1459
•Sultan
Mansur Shah 1459 – 1477
•Sultan
Alauddin
Riayat
Shah 1477 – 1488
•Sultan
Mahmud Shah 1488 – 1511
Sumber tempatan tentang Kesultanan Melayu Melaka
• Sumber-sumber tempatan ertinya
sumber-sumber mengenai Melaka yang ditulis dalam
bahasa Melayu dan telah
menjadi klasik dalam korpus kesusasteraan Melayu tradisional.
Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu) merupakan satu karya sejarah
mengenai kebangkitan,
kegemilangan dan kejatuhan zaman Kesultanan Melayu Melaka yang ditulis oleh
beberapa
orang pengarang Melayu. Namun terdapat pendapat yang mendakwa apabila
(Portugis) menakluk Melaka, salinan Sejarah Melayu telah dibawa ke Goa.
•Terdapat
sekurang-kurangnya 29 versi tetapi versi yang paling mashyur
adalah
versi
Shellabear. Menurut pengenalan Sejarah Melayu
naskah Shellabear, Yang
diPertuan Raja di Hilir Sultan Abdullah Mu'ayat Syah ibni'l
Sultan Abdul Jalil Syah
telah mengutuskan Seri Nara Wangsa Tun Bambang untuk memerintah Bendahara
Paduka Raja Tun Muhammad@Mahmud (Tun Sri Lanang) pada
hari Khamis, 12
Rabiul Awal 1021 bersamaan 13
Mei 1612 agar menyunting salinan Sejarah Melayu
yang dibawa oleh Orang Kaya Sogoh dari Goa/Gowa.
•Sehingga
hari ini, sekurang-kurangnya 29
salinan Sejarah Melayu,
yang terdiri
daripada pelbagai versi telah dijumpai. Ini membuat
perkara-perkara yang lebih kompleks
seperti yang mereka berbeza dari segi penyampaian kandungan
dan pendekatan,
walaupun subjek dan tema penceritaan yang sama iaitu raja-raja
Melaka.
•Sejarah Melayu Sulalatus Salatin dianggap penting kerana ia
memberikan
adat istiadat kerajaan,
susunan raja Melayu dan
sejarah kerajaan
Melayu dan boleh dikatakan menyerupai konsep Sejarah Sahih China, dimana
pada setiap pertukaran Dinasti di China, sejarah Dinasti sebelumnya akan
ditulis dan disimpan di arkib negara tersebut.
•Kandungan pada ilmu bahasa yang
berbeza telah menyebabkan banyak
kekeliruan
dalam kalangan ahli sejarah yang menggunakan Sejarah Melayu
untuk memahami
penulisan sejarah Melaka.
•Sebagai
contoh, beberapa versi mendakwa bahawa jawatan
Laksamana
diperkenalkan di Melaka semasa pemerintahan Sultan Muhammad Shah
(Raja Kecil Besar). Versi lain menyatakan bahawa ia dibuat semasa
pemerintahan
Sultan Shah Muhammad.
•Terdapat juga versi Sejarah Melayu
yang menyatakan bahawa Hang Tuah
berasal dari Duyung di
Melaka, manakala yang lain mengesahkan
bahawa
dia adalah seorang Bugis dari Sulawesi.
•Cara terbaik dan hanya untuk ahli
sejarah adalah dengan menggunakan
Sejarah Melayu sebagai cara yang berhati-hati
dan sebagai objektif yang
mungkin di dalam batas-batas pentaksiran dan
penulisan sejarah dan
memahami masalah pertembungan dalam ilmu bahasa.
“Tiada teks satu (Sejarah Melayu) boleh
diterima sebagai, prioriti, lebih tepat
mencerminkan badan tradisi yang
terletak di
belakang Sejarah Melayu atau lebih dekat
kepada kebenaran sejarah.
Nilai sejarah
tradisi sejarah Melayu terletak tidak dalam
mana-mana teks
tertentu, tetapi dalam kajian
perbandingan semua versi varian.
Sumber Hukum Kanun Melaka &
Undang-
undang Laut Melaka
Dan
teks yang ditulis dalam genre undang-undang termasuk Undang-
undang Melaka
(Undang-Undang Melaka) atau Hukum Kanun Melaka
(Undang-undang Kanun Melaka), dan Undang-undang
Laut Melaka
(Undang-undang
Maritim Melaka) yang terdapat dalam beberapa versi.
Sumber Hikayat Hang Tuah
• Hikayat
Hang Tuah, sastera klasik yang paling
penting di Malaysia,
tidak membentangkan tentang sejarah tetapi ini tidak
bermakna
bahawa ia tidak boleh digunakan sebagai rujukan untuk menulis
sejarah.
•Walaupun
buku ini ditulis beberapa abad selepas kejatuhan kesutanan
Melayu Melaka, ia
masih berjaya dalam memelihara, projek dan
mencerminkan beberapa idea mengenai
masyarakat Melaka.
•Seperti
Sejarah Melayu,
Hikayat Hang Tuah dengan jelas
mentakrifkan orang Melayu sebagai
mempunyai hubungan etnik,
tradisional dan politik yang sangat kuat dengan beberapa
kawasan di pantai timur Sumatera seperti Palembang,
Kampong
Koh, Asahan,
dan lain-lain. Pires Tome dirujuk kepada kawasan-
kawasan ini sebagai 'wilayah
Melayu'.
Sumber Lisan
•Sumber
rujukan yang lain termasuk sumber-Sumber Lisan terutamanya di kalangan orang
tua di negara ini serta tinggalan sejarah di Melaka.
•Kemuliaan
kerajaan lama dan sejarah Melaka sendiri
sudah pasti meninggalkan
kesan mendalam kepada sastera lisan tradisional.
•
Ia berkaitan tentang raja-raja Melayu, bangsawan dan pahlawan-pahlawan, bersama-sama dengan peristiwa-peristiwa menarik yang
berlaku sepanjang sejarah.
Sumber Hikayat Siak
•Kandungan
atau Hikayat Siak terbahagi kepada dua bahagian. Yang pertama meliputi tempoh
masa Kesultanan Melaka-Johor (yang sebenarnya adalah salinan
daripada teks Sejarah Melayu).
•Yang
kedua meliputi tempoh masa yang berikut, berkenaan dengan kaedah-kaedah Siak atau Minangkabau yang bermula dengan kisah Raja
Kechil dan terus bersama-sama orang-orang keturunannya, dan peranan mereka
dalam politik selat Melaka.
PITOS 104/2
Malaysia : Melaka Hingga Negeri-Negeri Melayu Baru
SUMBER-SUMBER AWAL KESULTANAN MELAYU MELAKA
Malaysia : Melaka Hingga Negeri-Negeri Melayu Baru
SUMBER-SUMBER AWAL KESULTANAN MELAYU MELAKA
Sumber
Sejarah
Melaka Dari China
Ada 4 sumber:
A.
Ming shih
●
B.
Ming Shih-lu
●
C.Ying-yai
Sheng-lan
●
D.
Hsing-cha
Sheng-lan
A. Ming
Shih dan
Ming Shih-lu
- sumber rujukan penting pengkaji-pengkaji Sejarah
B. Di dalam buku Ying-yai
Sheng-lan,
Ma Huan
mengatakan
Megat Iskandar Shah iaitu pewaris
Parameswara
:
• memeluk
Islam pada
usia
yang tua.
•dipengaruhi
pedagang
Arab, India, Pasai
Pada
tahun
1433, apabila
Ma Huan datang
ke
Melaka bersama-sama
dengan
ekspedisi Laksamana
Cheng Ho beliau
menulis
laporan
mengenai keadaan
sosial
diMelaka.
W.P.Greeenveldt
turut mengambil
beberapa
petikan dari
laporan
Ma Huan.
Secara
asasnya,
sumber-sumber
dari
China ini
adalah sebahagian
dari
koleksi daripda laporan rasmi yang disusun semasa ekspedisi dan misi politik yang di ketuai oleh Laksamana Cheng Ho.
Ekspedisi
pertama
bermula
pada
1404 dan
diikuti
pada
tahun
1413–1415, 1421–1422, dan 1431–1433.
Sumber
laporan
penulis
dari
China dengan
jelasnya
berbeza
dari
laporan
dari
pencatat Melayu
mengenai
Melaka.
Sir
Richard Winsteadt’s
menyatakan
yang jika kita ingin mengetahui
bagaimana
dan bila Melaka
menjadi
pelabuhan
perdagangan
yang penting,
kita
perlu merujuk
kepada
sumber - sumber
penulis
dari
China.
Rujukan
yang paling boleh di percayai
:
• Ma Huan iaitu Ying-yai
Sheng-lan
• Fei Hsin iaitu Hsing-ch’a
a Sheng–lan
yang merekodkan
ekspedisi
Laksamana
Cheng Ho (1405 -1433),
Kajian
terbaru
menganalisa
persoalan
bagaimana
perhubungan
di
antara
kerajaan
Ming dan
Parameswara
bermula
iaitu
pada
tahun 1403-1405.
Bukti-bukti
bernilai
terdapat
:
pada Yung-lo Shih-lu
pada
130 chuan
iaitu
pada
Rekod-Rekod
Lampau
Maharaja Yung Lo (1402-1424) :
• adalah
sumber
awal
yang mencatatkan
aktiviti
di Melaka.
• Juga, ia adalah
rekod
harian
pemerintahan Yung Lo
Rombongan
pertama
ke
Melaka muncul
di dalam rekod China :
apabila
sida-sida
Yin Ch’ing diarahkan
oleh
Maharaja
melawat
ke
Melaka pada
1403
Pedagang-pedagang
Muslim :
• bertanggungjawab
memberitahu
ataupun
memujuk
Maharaja menghantar
misi
ke Melaka.
• berasal
dari
kawasan
Lautan
Hindi iaitu
di selatan
benua
India.
• Yin Ch’ing di katakan
dihantar
ke
Melaka pada
28 Oktober
1403 dari
empat
misi
Maharaja Yung-lo untuk mencari
kawasan
perdagangan
di luar
• Melaka adalah
negara
luar
yang pertama
menerima
pengiktirafan
dari
Maharaja China diikuti Jepun, Brunei dan
Cochin
Sumber
Barat
• G.
Ferrand dalam artikelnya “Melaka.
Le Melayu
et Malayur” dalam Journal
Asiatique
Mai-Juin
et Juilet-Aout,1918,
mengatakan bahawa
Melaka telah wujud sejak kurun ke-8
Masihi lagi.
• Beliau mengatakan kerajaan Malayur (Malayu)
yang disebut oleh
Marco Polo itu sebenarnya
Melaka.
Sumber Portugis
•Tome
Pires
→Suma Oriental
•Joao
de Barros
→
Asia
•Alfonso
de Albuquerque
→ Commentaries of the Great Alfonso Dalboquerque,
Second Viceroy of India
•Manuel
Godinho de Eredia
→2
laporan :
→Report on the Golden Chersonese
→Description of Malacca, Meridional
India and Cathay)
•Diego
de Couto
→Decada.
Catatan Tome
Pires tentang
Melaka :
•“Melaka”
berasal daripada perkataan malayo bermaksud “persembunyian pelarian”.
•Pelabuhan
Melaka tiada tolok bandingnya di dunia pada masa itu.
•Semua jenis barang dagangan dari timur dan barat boleh diperoleh di
Melaka.
•Tidak kurang daripada 50 bangsa dan suku kaum yang
berkunjung dan berdagang di
Melaka.
•Di
pelabuhan
Melaka juga dikatakan sebanyak 84 bahasa dipertuturkkan dan setiap satunya berbeza.
Suma
Oriental
•sumber terawal menceritakan Kesultanan Melayu
Melaka.
•maklumat yang
diperoleh secara lisan daripada pemberi maklumat kerana pada ketika itu tiada sebarang penulisan tentang
Melaka oleh penulis tempatan yang
boleh dijadikan bahan rujukan.
•Kebanyakan penulisan barat lebih cenderung memperlihatkan kehebatan Portugis yang
menjajah
Melaka kerana semua penulis merupakan rakyat Portugis.
Sumber Arab
•Pedagang dan pelaut Arab
sudah pun datang dan berada di sekitar Asia
Tenggara sejak sebelum lahirnya
Islam.
•Menurut sumber
Arab, pedagang-pedagang Arab
memanggil
Melaka dengan nama “Mulaqah”
yang bermaksud pertemuan. Selain itu
Melaka juga disebut sebagai “Malakat” iaitu “perhimpunan segala dagang”.
•Paramesrawa dikatakan berkahwin dengan seorang puteri
Islam dari Pasai pada
1414.
•Seorang pedagang Arab
bernama
Ahmad ibn Majid menyatakan bahawa dia tidak dapat membezakan yang
mana satu
orang Islam di Melaka dalam kitabnya Hawiyat
al-Ikhtisar
Fi’llm
al-Bihar, tertulis sekitar 866 Hijrah
(1462 Masihi)
•Tome
Pires mengatakan bahawa
Sultan Alauddin telah mengajar
Raja-raja Pahang, Kampar dan Inderagiri serta keluarga mereka tentang hal-hal
agama Islam.
Sumber Arkeologi
Pengenalan
• Istilah
arkeologi
berasal
dari
perkataan
Grek
“αρχαίος”
yang bermakna kuno, purba atau
lama dan
“λόγος” yang bermakna perkataan atau ucapan.
• Arkeologi
turut
bermaksud
satu disiplin ilmu yang mengkaji
dengan
menggunakan
teori
dan
praktikal
secara
saintifik
terhadap
kegiatan
manusia
pada
masa
lampau.
Tujuan
• adalah
untuk
memahami
bagaimana
manusia
masa
lalu
berinteraksi dengan
persekitarannya, dan
memulihara sejarah mereka
untuk
kajian
pada
masa
akan
datang.
Jenis - jenis Kajian Arkeologi
•Meliputi tinggalan
•artifak
•ekofak
•fitur
Artifak
•bermaksud
sebarang
benda
yang dibuat
atau
diubahsuai
oleh
manusia
misalnya
tembikar tanah, arca, manik, pecahan porselin, pecahan tembikar, damar, anak panah, alat batu, gendang dan gangsa.
Ekofak
•bermaksud
hasil
tinggalan
aktiviti
manusia
yang dapat
dilihat
dalam
bentuk
kulit siput, sisa tulang binatang, flora dan fauna, dan bekas pembakaran.
Fitur
•bermaksud
objek atau mana-mana data yang tidak boleh dipindahkan dan berada kekal ditempatnya
seperti
bekas saluran air, struktur candi, struktur bangunan, dan makam.
•Kebiasaannya
bukti
fitur
yang ada
hanya
dilukiskan
semula
ataupun
diambil
gambarnya sahaja.
Kaedah Arkeologi
•Melalui
kaedah
arkeologi,
fakta
yang diperolehi
didapati
dengan
proses gali cari bahan-
bahan
purba
yang tertanam
di dalam
tanah
atau
dasar
laut.
•Kaedah
arkeologi
juga merupakan
kaedah
saintifik.
Kesultanan Melayu Melaka
•Melaka
sememangnya
sebuah
negeri
yang kaya dengan
kesan-kesan
sejarah
tanah
air.
•
Salah satu
kawasan
penting
di bandar
Melaka ialah
di sekitar
Bukit St. Paul, yang pada satu ketika
dahulu
pernah
menjadi
pusat
Empayar
Kesultanan
Melayu
Melaka.
Sumber - sumber Arkeologi
Dinar
Emas
Sultan Iskandar
Syah
Dinar Emas di awal zaman Kesultanan Melayu Melaka
milik
Sultan Iskandar
Syah
(Parameswara)
yang digunaka pada
1400 -1414 masihi.
Dinar ini
telah
berusia
600 tahun.
PONTOH
Matawang
Era Pertengahan
Kerajaan
Melayu
Melaka .
Di namakan Pitis . Digunakan pada zaman Muzaffar Shah.
Huruf
Arab tertulis
Muzaffar
Al-Adil.
Wang ini berusia 560 tahun
Duit
syiling
yang digunakan
di zaman
Sultan Mansur Syah
(1459-1477). Dinamakan
Pitis.
Seberat 1 tahil kini berusia 550 tahun.
Tumbuk
Lada
Perkembangan perdagangan di Kepulauan Nuasantara pada Zaman Kesultanan Melayu Melaka merupakan salah satu faktor utama penyebaran dan penggunaan tumbok lada di Tanah Melayu.Ia berasal dari Sumatera
Tekpi
Tekpi
merupakan
sejenis
senjata
Melayu
yang biasa
terdapat
di Tanah Melayu.
Rekabentuk
senjata
tekpi
banyak
dipengaruhi
oleh
orang Hindu yang telah
lama bertapak
sebagai
kerajaan
awal
di Tanah Melayu
Keris
Sundang
Sundang merupakan senjata terbesar dalam keluarga keris.
Ianya dipercayai berasal dari Sulawesi.
Kelewang
Kelewang dikatakan berasal dari Indonesia dan kawasan yang dikenalpasti menggunakannya ialah Sumatera Barat, aceh dan Bali.
PAKU LARIS
KERIS TRADISIONAL
KESIMPULAN
•Sumber-sumber awal mengenai Kesultanan Melayu
Melaka seperti sumber tempatan,
sumber dari
China, sumber dari
Arab, sumber dari
Barat dan sumber arkeologi dan
lain-lain lagi memainkan peranan yang
amat penting dalam penerokaan pensejarahan
zaman lalu khususnya Kesultanan Melayu
Melaka.
•Tanpa sumber-sumber ini, maka sukarlah ahli sejarah mengenalpasti situasi yang
sebenar pada masa silam.
•Bukti-bukti yang
diperolehi sentiasa mempengaruhi penulisan fakta sejarah dari masa
ke semasa mengenai keadaan masa lalu.
No comments:
Post a Comment